عوارض ناشی از کمبود وزن در کودکان

کمبود وزن نوزاد چه تاثیری بر سلامتی او خواهد داشت؟

در کودکانی که کمبود وزن دارند، کمبود یا فقدان مواد مغذی ای نظیر کلسیم، زینک، آهن، ویتامین B6، منیزیم و ویتامین آ باعث بروز سوء تغذیه می‌شود و سلامت کودکان را به خطر می‌اندازد. 

تاثیر کلسیم بر سلامتی کودک

کلسیم در واقع برای رشد سالم  مناسب استخوان و دندان در کودکان مفید است و به همین جهت است که کودکان با وزن کمتر از میزان طبیعی، مشکلات دندانی دارند و این قضیه روی غذا خوردن آن ها نیز تاثیر گذار است. مصرف غذا های غنی از کلسیم مثل شیر، می‌تواند کمبود کلسیم بدن را رفع کند. در موارد بسیار وخیم ممکن است پزشک مکمل کلسیم تجویز کند.

تاثیر زینک یا همان روی بر سلامتی کودک

کمبود زینک باعث کاهش ترشح بزاق و در نتیجه کاهش و تضعیف حس چشایی در کودکان می‌شود. کودکانی که کمبود روی در بدنشان محسوس است،کم غذا هستند و به اصطلاح غذا به مزاقشان خوش نمی‌آید و تمایلی هم به خوردن غذا ندارند. با تجویز مکمل زینک یا همان روی توسط پزشک بر اساس سن کودک و دوز مورد نیاز بدن، می‌توان اشتهای کودک را برگرداند. همچنین لازم به ذکر است ک مشکل در حس چشایی و کم اشتهایی در کودکان زیر 3 سال به جهت تاثیر آن بر یادگیری شناختی کودک، اهمیت بیشتری دارد.

تاثیر زینک یا همان روی بر سلامتی کودک

مقاله پیشنهادی : به چه علت نوزادان غذا نمی‌خورند؟

تاثیر آهن در سلامتی کودک

برخلاف تصور عموم مردم، کمبود آهن در بدن جدا از کم خونی، منجر به مشکلاتی نظیر عدم تمرکز، اختلال در حافظه و یادگیری می‌شود. کودکانی که کمبود آهن در آن ها مشاهده می‌شود، بیشتر از هم سن و سالان خود از مدرسه فرار یا غیبت می‌کنند. لازم به ذکر است که کم خونی خود مسئله مهمی است و تنها کمبود آهن علت آن نیست. 

تاثیر ویتامین های گروه B بر سلامت کودک

کمبود ویتامین های B12  و B6 و همچنین کمبود فولیک اسید می‌تواند باعث ایجاد کم خونی شود. ویتامین B6 بر اشتهای کودک تاثیر می‌گذارد و همچنین در کنار منیزیم و کلسیم برای رشد استخوانی ضروری است.

 

وزن مناسب برای کودکان چقدر است؟ این بلاگ مهم را از دست ندهید.

تاثیر منیزیم بر سلامتی کودک

منیزیم از مواد مغذی ای است که کودکان معمولا به میزان کافی از آن را دریافت نمی‌کنند و در سبزیجات با رنگ سبز پررنگ یافت می‌شود. مکمل های موجود در بازار علاوه بر زینک و کلسیم، حاوی مقادیری از منیزیم نیز هستند و این نگرانی را برطرف می‌کنند. 

تاثیر ویتامین A بر سلامت بدن کودک

ویتامین A که اغلب به عنوان تقویت کننده بینایی شناخته می‌شود، در تقویت سیستم ایمنی کودکان نیز تاثیر گذار است و به همین علت بار ها شاهد این بوده‌ایم که کودکان با وزن کم، به دلیل ضعف سیستم ایمنی بیشتر از سایر کودکان دچار بیماری های عفونی مزمن یا مکرر می‌شوند. همچنین طی تحقیقاتی اعلام شد که بیمارانی از بیماران ایدز که ویتامین آ بیشتر نسبت به سایر بیماران مصرف می‌کردند، عمر بیشتری نسبت به سایرین داشتن و همین مسئله تاثیر این ویتامین بر تقویت سیستم ایمنی را نشان می‌دهد. برای بالا بردن میزان ویتامین آ در بدن کودک لازم است مواد غذایی غنی از این ویتامین که شامل جگر، گوشت،تخم مرغ و شیر است را در رژیم غذایی کودک بگنجانیم.

تاثیر ویتامین A بر سلامت بدن کودک

بلاگ پیشنهادی ما در این بخش: آیا کودک شما به مصرف ویتامین نیاز دارد؟

تاثیر امگا 3 و امگا 6 بر سلامتی بدن کودک

مصرف این امگا ها که در واقع از اسید های چرب ضروری برای بدن به شمار می‌روند، با تشکیل غشای نورون ها در کودکان زیر 2 سال، باعث می‌شود کودک تا پایان عمر سلول های عصبی سالمی داشته باشد. همین مسئله باعث بالا بردن توانایی فکری کودک می‌شود. به مادر توصیه می‌شود از تمام روغن های موجود در بازار از جمله روغن کنجد، آفتابگردان، بادام زمینی، زیتون، کانولا و ... استفاده کند تا امگا 3 و امگا 6 از طریق شیر مادر وارد بدن بچه شوند. 

سخن پایانی

در صورت مواجه با یک کودکی که کمبود وزن دارد، قبل از اقدام برای درمان ابتدا باید علت کم وزنی را ریشه یابی کنیم. برای به اشتها آوردن کودک، بهترین راه مصرف مکمل آهن و زینک است تا کودک به غذا خوردن بیفتد و پس از این مرحله، با رژیم غذایی پر کربوهیدرات و پر پروتئین که دارای چربی مناسبی هم هست، باید کودک را به وزن نرمال برسانیم. لازم به ذکر است که در این رژیم باید میوه و سبزیجات نیز گنجانده شود. از دلایل سوءتغذیه کودکان ایرانی، گرسنگی سلولی اعلام شده است. این حالت زمانی رخ می‌دهد که میزان قند خون به حد طبیعی خود در بدن نمی‌رسد و در واقع سلول انرژی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند. برای رفع این مشکل توصیه می‌شود هنگامی که کودک بیدار شد حداکثر تا 45 دقیقه باید صبحانه بخورد تا قند خون به حد نرمال خود برسد و سوخت و ساز بدن یا همان متابولیسم، تنظیم شود. نخوردن صبحانه در کودکان، با بر هم زدن متابولیسم درست بدن و جلوگیری از کامل خوردن باقی وعده های غذایی توسط کودک، باعث ایجاد سوء تغذیه در کودک شده و مشکل اساسی ایجاد می‌کند.

 

برای مشاهده منبع اینجا کلیک کنید.

.


 

مطلب های تصادفی